Senast ändrad: 2015-10-24 av admin
Våren 2015 har det förts en diskussion om vilka krav man ska ställa på subliftförare (speciellt när nya ska utses). För att få en enkel överblick finns nedan en sammanställning av alla inlägg i relaterade mejl. De är märkta med mejlets datum men utan namn på avsändaren (av intergritetsskäl). Kan ändras när jag fått tillstånd till det.
2015-04-15 11:05
….., vad har vi för rutiner när det kommer till nya förare?
Nu kan det mycket väl vara så att det redan finns fungerande rutiner som jag inte känner till och då kan ni sluta läsa här.
Men om så inte är fallet (vilket jag misstänker) tar jag mig friheten att komma med några frågeställningar.
Har vi lämplighetstest på nya tilltänkta förare?
Vad skall vi ställa för krav på nya förare?
Har vi rutiner för hur en förarutbildning går till?
Jag har pratat lite om det med någon/några andra förare och vi är eniga om att respekten för det vi håller på med tilltar med åren. Inte för att vi har varit respektlösa tidigare utan snarare att man känner hur viktigt det är att hålla tungan i rätt mun. Jag tycker att detta är en viktig fråga som vi behöver ta tag i innan något allvarligt inträffar. Vi kan även kolla med andra klubbar och se vad dom har för rutiner.
Det kan även vara tänkvärt att vidareutbilda ”gamla förare”
Jag tycker även att vi skulle kunna briefa varandra om man hamnar i en svår situation. Vad berodde det på, hur löstes problemet samt hur hade man kunnat undvika att hamna i det svåra läget.
Vi har pratat i olika omgångar undervattenskamera som hjälpmedel vid upptagning. Skall vi ha det till hösten så är det nu vi skall införskaffa den. Jag tycker att det skulle vara mycket bra att ha en sådan som extra säkerhet.
En annan sak som farit genom mitt huvud är rälsen under vattnet.
Sedan start har spåren legat på lite olika höjd. Det visar sig bl.a. i att båtarna hänger snett när dom kommer upp på land. Jag pratade häromdagen med en kompis i Trollbäckens BK som åtgärdat ett liknande problem. Skall vi uppdra åt styrelsen att lösa problemet en gång för alla?
Vi kan väl spåna på detta lite var och en för sig och sedan träffas och utvärdera
2015-04-15 12:57
Tack för detta mail. Helt rätt enligt min uppfattning med ett ”lämplighetstest” ”typ körkort” av flera anledningar. Mina tankar går i följande riktning:
Hur skulle en medlem uppfatta sig själv om en olycka inträffar? Förutom risk för personskada, båt skada, sublift skada, tillkommer sannolikt även skada i själen.
Förödande för alla parter och kanske utträde med skam i kroppen.
Att inte tänka på regler mm som Lasse framhåller innebär i mina ögon att vi samverkar till risker. Min röst ligger mot att VI tänker till för allas bästa.
2015-04-15 13:05
Lyckligtvis finns det någon som redan har tänkt lite i förväg så vi behöver inte börja från scratch. Tack …..! Tillägg? kommentarer?
Fortsättningsvis tror jag att vi måste ha en utbildningsplan för att minimera tillbuden. ”Praktikanterna” behöver gå bredvid flera av oss förare, eftersom vi arbetar väldigt olika. Dessutom kommer detta att stärka oss ”gamla” förare till att bli säkrare och effektivare i hanteringen med Subban.
Utbildningsplanen bör fortsättningsvis vara obligatorisk och ska innehålla:
Subliftkunskap, teori, praktik och underhåll.
Kunskap, teoretiskt och praktiskt om alla moment i båthanteringen.
Kontrollrutiner före, under och efter körning
Körteknik med fjärrkontrollen (hur används och hanteras knapparna)
Riskmoment, stora och små
Effektiv körteknik
Inställningar av slinglängder, hydraulhöjder, breddning, straffning etc.
Båtkort och individuell anpassning av båttyper
Ett antal timmar/tillfällen som ska bestämmas innan förare får ”går själv”
Förartestschema som genererar ett formellt ”subliftkörkort” som ges ut av hamnkapten/styrelsen
Ovanstående kommer att bättre kvalitetssäkra subförarna i sitt ämbete.
Vi ”gamla” ska naturligtvis ”köra upp” själva (med risk för att någon blir underkänd).
2015-04-15 13:38
Känner inte till hur Föreningens processer fungerar men om nu detta skall gälla, införas & efterlevas borde det kanske remitteras till styrelsen för godkännande först? Oklar som sagt över hur ”planer” sanktioneras för att gälla.
2015-04-15 17:15
Jag håller helt med om att det finns ett behov att vidareutveckla oss. För egen del har jag hävdat undervattenskamera sedan vi startade (och jag lyfte en Linjett 33:a i drevet första dagen). Spåren i vattnet är inte optimalt utformade (lutar, tvärslår som man riskerar köra in o.s.v.i) Gjordes dessa om med en plåt i underkant mellan spåren tror jag vi skulle kunna göra upptagningen säkrare och snabbare (slippa lyfta onödigt högt, alltid kunna ställa av utan ompallning o.s.v.)
Xxx skriver mycket klokt som vi behöver fundera vidare på, inte minst om betydelsen av den egna erfarenheten. Detta aktualiserar också frågan om hur många förare som vi bör vara. För många och blir alla nybörjare i evig tid – Riskabelt! För få och det blir orimligt mycket jobb. För egen del tycker jag att antalet skall hållas på ett minimum. Att köra subba ska inte vara en fråga om personligt intresse och egenutveckling utan utgå från klubbens behov där i sin tur säkerheten är det absolut avgörande. Skulle det innebära att vi idag är för många måste vi tillsammans eller med hjälp av styrelsen säkra att bästa möjliga kompetens tas tillvara och naturligtvis att erfarenhetsutbyte och utbildnings/utvecklingsinsatser genomförs.
2015-04-15 19:09
Detta med nya förare och ”körkort” är ju intressant. Har andra klubbar det så eller blir vi först? Ska vi ta ner Anders från Öregrund som examinator eller klarar vi av det själva? Att det behövs en uppfräschning av kunskaperna tror jag de flesta håller med om. Åtminstone jag…
2015-04-16 10:32
Vill bara säga att jag håller med om i stort sett allt som skrivits i denna mailtråd. Min enda kommentar gäller antalet subförare (där jag tycker att dagens antal är rimligt) är att vi inte får bli alltför få eftersom det då inte finns någon buffert för att någon vill kliva av, sjukdom eller annat. Med tanke på uppgiftens krav på utbildning och …talang kanske, så är det ju inte möjligt att hitta någon som bara kan kliva in och fylla eventuellt uppkomna luckor.
2015-04-29 18:56 (Curt)
Håller med om det mesta nedan. Fast tycker att vi inte ska vara alltför restriktiva med antalet som kan köra subben. Alla behöver inte ha den skicklighet och snabbhet som de nuvarande förarna har. En del kan vara typ extra-förare och de ska vara tillräckligt utbildade och erfarna för att kunna köra säkert.
Annan fråga som ibland dyker upp i denna tråd är vilka förbättringar, nya hjälpmedel och liknande som kan önskas. De borde skrivas i en annan mejltråd. Behov av mera dokumentation är också relaterat till detta. Jag har lösa idéer om att ha detta på webbsidor för att kunna få överblick, både över fastställda dokument och (kanske) över pågående diskussioner.
(slut på mejl-citat)
De förbättringsförslag som inte har med utbildning att göra ska med tiden skrivas på andra webbsidor.